قدس آنلاین- بجنورد-حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی پیام صادر کرد.

پیام امام جمعه بجنورد به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد،متن این پیام به شرح زیر است:

یا رب چه خوش است بی دهان خندیدن                                   بی منت پاگرد جهان گردیدن

مطالعه کتاب و کتابخوانی یعنی سیر و سفر اندیشه انسانی در حوزه های گوناگون زندگی، کتاب رفیق راه و مونس تنهایی ما انسان هاست که ما را به عمق تاریخ بشری می برد و از ژرفای آموزه های ادیان الهی با خبر می سازد، کتاب یعنی حرکات، فکر، تغذیه عقل و اطعام فرهنگی درسبک زندگی اسلامی.

امام علی (ع) می فرماید:"الکتب بساتین العلماء" کتاب ها بوستان های دانشمندان است.

همانگونه که در پارک ها، جنگل ها، باغ و بوستانها، انسان احساس فرح و نشاط می کند و از صحنه های زیبای طبعیت لذت می برد و با تنفس سالم احساس حیات و سر زندگی در او ایجاد می شود، در هنگام کتابخوانی هم همین احساس و حالت روحی و معنوی در انسان شکوفا می شود، با ورق زدن کتاب ها و فرورفتن به عمق مطالب، پروانه فکر آدمی به پرواز در می آید و مانند پرندگان خوش پرواز که بر فراز درختان پرواز می کند احساس سبکی و سبکبالی  می نماید.

کتاب خوان هم با آغاز مطالعه خود را در فضایی سرشار از آرامش می بیند که پرنده فکرش جولان می یابد و او را به عمق تاریخ و ژرفای معارف انسانی و اسلامی می کشاند و با خود می برد.

مطالعه آدابی دارد:

  • کتاب های استاندارد و مورد اعتماد را باید گزینش کنیم. کتاب های نویسندگان به نام و پخته و فرهیخته مانند استاد شهید مطهری که هرچه بر قلمشان جاری شده است نافع و سودمند و انسان ساز و جامعه پرداز است را مورد مطالعه قرار بدهیم زمام فکر وعقل مان را به دست کسی بسپاریم که ما را به سلامتی به سر منزل مقصود می رساند از نوشته های شبه آفرین و تردید ساز بپرهیزیم.
  • هنگام مطالعه را زمانی انتخاب کنیم که دغدغه های پیرامونی نداشته باشیم تا مطالب در صفحه فکر و روحمان نقش بندد و ماندگار بماند.
  • یادداشت برداری از مطالب کلیدی و راهگشا را حتما در کنار مطالعه داشته باشیم. امام حسن (ع) فرمود در هنگام جوانی آموخته های خود را یادداشت کنید تا در بزرگی از آن بهره گیرید.

٤-      تلاش کنیم که موضوعی، مطالعه کنیم تا آگاهی هایمان طبقه بندی شود و ذهن ما انبار شلوغ و نابسمانی از مطالب پراکنده نگردد.

انتهای پیام/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.